Aperopet har noen tanker, noen drømmer og noen ville fantasier om hva Vålerenga Kultur- og Idrettspark skal hete når den får et navn som en riking har strødd noen kroner over. Rause som vi er så deler vi ideene med dere.
Etter norsk lov skal alle barn ha fått navn innen de fyller seks måneder. Vålerenga Kultur- og Idrettspark (som jo er det offisielle navnet, men likefullt ikke noe man kaller en nyfødt) har ikke mer enn en snau måned på baken, men i Aperopet liker vi jo gjerne å foregripe begivenhetene, og kommer derfor med noen forslag til hva barnet skal hete.
Dette har selvsagt bakgrunn i at vi gjennom vår tid har opplevd endel gode og endel dårlige stadionnavn i idretten, og frykter det verste etter å ha tenkt oss gjennom verden. Stadion i Bern heter Wankdorf Arena, mens Vålerenga jo har spilt bortekamp på Arnold Schwarzenegger Stadium. Disse eksemplene mer enn antyder at fravær av sponsornavn ikke er noen garanti for gode navn. Ei heller det motsatte, da vi også husker at Newcastles St. James’ Park ble omdøpt til Sports Direct Arena for et år, og i Sandefjord het stadion Komplett.no Arena før de kvittet seg med dotten og no.
For å sette dere i humør nevner vi øvrige sponsornavn som Sør Arena i Kristiansand som et godt eksempel, og kniser litt over hvor fjollete det faktisk kan bli med KFC Yum! Center i Louisville, Kentucky. Så er det på tide å åpne boksen med våre egne navneforslag som står til fri avbenyttelse på Valle. Siden vi verken vil bli sett på som vanskelige eller ensporede, har vi satt sammen ei liste bestående av fem navn vi syns Vålerenga burde benytte som stadionnavn, og alle er sponsornavn.
For i løpet av kampene som har blitt spilt på Vålerenga stadion (for det er jo allerede sånn at der er det vi sier), har det vært et par navn som har vært mer interessante enn de andre av de som har dukket opp på reklamene. Samtidig er det noen kandidater som har vært svært fraværende. Og her snakker vi selvsagt grunnleggende rettigheter: om fosterhjem og bolig, alkohol og tro. Da gir fem gode forslag til stadionnavnene seg selv.
Oslo stadion
Det første navnet kommer selvsagt av Oslo kommune, som gjennom sitt arbeid med å verve fosterforeldre og fosterhjem reklamerer på Vålerengas kamper. Vi foreslår at samarbeidet utvides vesentlig, og et vesentlig millionbeløp kan tilfalle Vålerenga hvert år. Tanken her er selvsagt ikke at Vålerenga trenger pengene, men at dette er en så viktig funksjon i samfunnet at det bør investeres i det. En markant symbolpolitisk handling. For fosterbarna vil stadion også stå fram som et naturlig hjem, og alle vi som er en del av Vålerenga-familien ønsker selvsagt hjertelig velkommen. Navnet er i hvert fall bra! Et godt valg som stadionsponsor!
Stor-Oslo stadion
Stor-Oslo Eiendom er en stor aktør på boligfronten, og har i tillegg vært utvikler av Vålerenga stadion. De burde kunne utvide engasjementet og løfte blikket: Sammen kunne vi få til det som Stabæk aldri vil mestre, å bli hele Stor-Oslos lag med hjemmekamper på hele Stor-Oslos stadion. Det er mye penger i eiendom, så den siden av saken er forholdsvis uproblematisk. Og med den gjennomtrekken av spillere Vålerenga har hatt de seneste femten årene, er det i tillegg alltids noen som er på utkikk etter et krypinn. Denne avtalen kan det da ikke være så vanskelig å lande? Et godt valg som stadionsponsor!
St. Hallvards stadion
Oslos skytshelgen er trygt plassert i Oslos byvåpen. Samtidig er han forbundet med flere aktuelle kandidater til et stadionsponsorat der navneforskjellene er på detaljnivå. Men: the devil’s in the details! Vi begynner med Oslo-bryggeriet St. Hallvard. Fremadstormende, kvalitetsbevisst og ungdommelig, samtidig bohemaktig, folkelig og annerledes. Stikkord du kjenner deg igjen i? Og ikke nok med det: De har kalt opp en rekke av ølene sine etter ulike byoriginaler, men har fortsatt et stykke vei igjen til verdensherredømme. Men godt øl produserer de. Og minst en av bryggerne har også et virke på fritida som fotballsupporter og trener i yngres avdeling i – jepp, du gjettet det – Vålerenga. Det er bare å signere. Et godt valg som stadionsponsor!
St. Hallvard-stadion
I likhet med forrige forslag vil også dette forutsette en viss oppmykning i alkoholreklamelovgivningen her i landet. For – såvidt vi klarer å lese forbudet mot alkoholreklame – vil ikke Arcus ha lov til å benytte St. Hallvard-likør som navn på noe de sponser, da det vil bidra til å fremme alkoholsalg. Enten dispensasjon eller lovendring burde være innen rekkevidde, for navnet er godt, og St. Hallvard-likør er landets beste likør. Den er en likør i en rik tradisjon av klosterproduserte urtelikører med et visst kick og masse sødme, og gjør seg godt sammen med en øl en sen kveld. Sanmtidig sender klostertradisjonen oss over til neste – og nesten samme navn. Et godt valg som stadionsponsor!
St. Hallvard stadion
Denne gang er den aktuelle sponsoren den katolske menigheten øst for Akerselva, altså de som holder til i den fantastiske kirken som ligger mellom blokkene på Enerhaugen. Strengt innadvendt med et brutalt og vakkert ytre i brent teglstein. Tegnet av noen av landets beste arkitekter, vinner av en rekke priser er kirken en pryd. Antallet katolikker i Norge er i sterk vekst, og med spenstig verveteknikk har den katolske kirken fått kloa i mer enn de fleste av dem, så pengene burde ikke være noe problem. Imidlertid mistenker vi at kun et fåtall av Vålerengas supportere er katolikker, så her er det mulig å slå flere fluer i et smekk. Og sammen med den tydelige symbolikken i å være menigheten øst for elva og ha kirken sin mellom blokkene på Enerhaugen, er jo dette nok et godt valg som stadionsponsor!
Så gjenstår bare er spørsmålet: Hva framstår som beste sponsornavn på stadion? I vår generøse raushet har vi – for å ikke framstå som ensporet – bidratt med fem:
- Oslo stadion
- Stor-Oslo stadion
- St. Hallvards stadion
- St. Hallvard-stadion
- St. Hallvard stadion
Vi vurderte en periode om bandet Islandsgate burde legge fem-seks millioner på bordet i året for at arenaen skulle få navnet Islandsgate stadion, men la oss være realistiske: Stadion ligger jo ikke i Islands gate, og navnet ville sånn sett bli litt rart.
St Hallvards stadion må vel passe bra på den nye stadion. Det vil favne hele Oslo i og med at det er byens helgen.
Hvis mulig, med velvillig sponsor som nøyer seg med reklamenavn på hver tribune, så klinger det best med bare «Valle Hovin». Masse VIF- og idrettshistorie i det navnet. Ved feks DnB som stadionsponsor kunne de droppet å ta stadionnavnet og heller gitt hver tribune forskjellig sponsornavn, «Vipps-tribunen», «BSU-tribunen» osv
Olav Thon har masse penger, og hovedkontor og mange hoteller i Oslo (og resten av Norge). Han har råd til å kjøpe stadion-navnet og legge inn 6 mill. pr. år.
Altså navnet blir da : Thon Arena.
Makker`n er tilbake: Kvikk ryddecompani stadion. Svarte penger? Ærr`u gæærn…
VALHALL. ..
Ikke noe annet stedsbegrep er knyttet nærmere til klubben enn «Enga». Selv om stadion ikke ligger på selve Vålerenga, så har klubben vokst seg ut av Sota-hjørnet og blitt en klubb for hele Oslo, og mer enn som så. «Enga» kan derfor like gjerne være navnet på hjemmebanen som kallenavnet på områdene rundt «Gælliberg».
På folkemunne vil dette alltid komme til å hete Enga-stadion eller Vål’enga-stadion.
Dette tror jeg nok eventuelle sponsorer forstår.
Det er derfor viktig å knytte sponsornavnet til det folkelige navnet.
L0ogisk navnekombo vil da eksempelvis være:
DNB-Enga Stadion
Hafslund-Vålerenga Stadion
Ringnes-Vålerenga Stadion
and on and on….
Vålerenga stadion
St Olav Trøim stadion
Trøim stadion
Bohemen stadion
St Halvard stadion
Valhalla stadion
Valle stadion
SENGA!!
Enga stadion