I går kom nyheten vi har sett fram mot med skrekkblanda fryd: Vålerenga har solgt stadionnavnet sitt, og spiller fra og med nå på Intility Arena.
Helt siden det ble klart at Vålerenga kom til å bygge sitt eget stadion har det ligget i kortene at klubben ville prøve å selge stadionnavnet. Navnet på et nytt stadion i en toppdivisjon vil alltid være en stor potensiell inntektskilde, og er det noe Vålerenga alltid trenger mer av er det inntekter.
Skrekk-delen av den skrekkblandede fryden til oss supportere handler om hva slags rask klubben kunne ha funnet på å lande en avtale med. En stor internasjonal aktør, med masse negative assosiasjoner til navnet sitt, og uten noen annen tilknytning til Oslo enn at man ønsker å posisjonere seg i det norske markedet hadde vært utrolig kjipt. Coca Cola Arena, liksom. Eller Shell Stadion. Og selv om det, for de av oss som er ekstra opptatt av fotballen som sparkes i den røde delen av Nord-London, hadde vært morsomt med et Emirates Stadion i Oslo, så er det noe som skurrer kraftig der og.
For ikke å snakke om en aktør som Red Bull, som garantert kunne tenkes å være interessert. Med deres track record i å rive opp klubber med røttene hadde det føltes ekstremt feil å ha noe som helst med dem å gjøre, også hvis en eventuell avtale med oss kun hadde handla om stadionnavn.
Og så må jeg innrømme at jeg hadde sett på det som et stort nederlag også hvis vi ikke hadde klart å selge stadionnavnet i det hele tatt. En ting er de manglende inntektene, men det hadde også sagt noe om at Vålerenga hadde framstått som uspiselige for næringslivet i Oslo. Og man kan like det eller ikke, men uten gode økonomiske samarbeidspartnere er det vanskelig å oppnå verdensherredømme. Eller å melde seg på i kampen om en hederlig fjerdeplass i Eliteserien, for den saks skyld.
Da Intility ble presentert som navnesponsoren i går, ble jeg derfor ganske letta. En avtale var på plass, og avtalen var med en Oslo-bedrift, med hovedkontor i Scweigaardsgate, og som driver innen noe så uskyldig som IT-tjenester. Vi hadde funnet en aktør som hadde samarbeidet med Norway Cup i flere år, og som hadde anstendighet nok til å snakke med Vålerengas supportere før avtalen ble presentert, for å tråkke så få som mulig på tærne. Vi kunne ha fått til en ekstremt mye dårligere deal enn dette.
Når det er sagt kunne vi selvfølgelig også fått til noe bedre. Vi kunne ha fått inn en aktør med et navn som i seg selv har en tilknytning til Vålerenga, Oslo eller østkanten. På samme måte som Sparebanken Sør har gitt navnet Sør Arena til stadionet til Start. Vi presenterte en liste over våre, mer eller mindre realistiske, drømmesponsorer forrige uke, hvor navnet var et viktig kriterium for å komme på lista. Intility var ganske langt unna å havne på den lista, for å si det sånn.
Dette er ulempen ved at vi har fått til en avtale med en virksomhet som henvender seg til bedriftsmarkedet. For Intility er det verdifullt å kunne ta med innkjøps- og IT-sjefer fra store selskaper på kamp på Intility Arena, før man signerer kontrakten på noen titalls millioner i pausen, mens det ikke er så viktig for dem at Intility er det navnet vanlige folk tenker først på når de er på lørdagsshopping. Hadde navnesponsoren vært en aktør som henvendte seg til privatkunder, så hadde vi kanskje endt opp med et navn som hadde ligget litt bedre i munnen, for å sikre at navnet faktisk festa seg blant folk.
Men for å være helt ærlig, hvem kommer til å snakke om «Intility Arena» uansett? Vi kommer til å dra på kamp «på Valle», eller «på stadion».
Møt Ronny og Espeseth på ØST i morgen
Klubben fortsetter tradisjonen med å invitere til et uformelt møte mellom Ronny og supporterne i forkant av hjemmekamper, men har i anledning navnesalget forsterka laget med Erik Espeseth. Oppmøte på ØST klokka 17.30!
Med redbullman som mailadresse hadde jeg akseptert Red Bull men jeg er kanskje inhabil?
Denne artikkelen er flau lesning. Selvsagt skulle navnet på den nye arenaen blitt slaktet. Folk ler av Vålerenga der ute! Komiske Ali blir en hederlig kar sammenliknet med dette forsøket på å akseptere navet.
Så det ble ikke Beate Uhse haus? Så utrolig synd. Kunne vært meget alternative balljenter. Kunne bidratt til å øke den mannlige andelen av publikum. Men fra spøk til alvor. De som tror at man ikke kom til å selge stadioen-navnet lever nok i drømmeverden. I toppfotballen er det nok nødvendig. Så av alle mulige alternativer så er vel ikke dette det verste. Det at selskapet nærmest har kontor i nabobygget til stadioen er jo noe bra. Deres engasjement i Norway cup er jo også positivt. Dog skulle det vært ønskelig at det var noe større.