Åpent brev til Vålerenga Fotball: Dette ønsker vi på nytt stadion!

Vi vil ha Safe Standing! Foto: wikiwand.com.
Vi vil ha Safe Standing! Foto: wikiwand.com.

Førstkommende mandag er det åpent møte i Vallhall hvor klubben skal presentere de siste oppdaterte planene for vårt nye stadion på Valle. I den forbindelse kommer Aperopet her med noen ønsker vi vil si på vår nye leikegrind.

Her snakker vi om safe standing, kioskslag, pub, parkering, presse og mursteiner.

Møtet foregår altså på Vallhall mandag 30/11 klokka 19 og er åpent for alle (mer info). Møtet vil også streames av Klanens Webradio for de som ikke kan ta turen.

Aperopet har lenge etterlyst mer informasjon om stadionet og imøteser dette møtet med stor entusiasme. Under er noen punkter vi ønsker å se på vårt nye hjem.


 

SAFE STANDING

I supportersvingen skal det være mulig med sitteplasser på europacupkamper o.l., men ståplasser ellers. Da er løsningen safe standing. Det er i bunn og grunn seter som kan klappes ned når det er sitteplasser og fjernes når det er ståplasser. Med bølgebrytere på hver rad blir det også langt tryggere å stå der kontra å stå på vanlige sitteplasser (derav navnet safe standing).

Dette er løsningen man finner i Stuttgart:

Som man ser fra bildene over vil setene klappes sammen til et slags ekstratrinn når det er ståplasser. Det gjør at det blir dobbelt så mange ståplasser tilgjengelig, men kan enkelt monteres opp til seter når det er behov for det.

Klagenfurt man sitting2En av utfordringene til safe standing er at bølgebryterne ikke må hindre for sikten når man sitter. Bildet til venstre viser en mann på Klagenfurts safe standing-tribune, og det viser ganske klart at man kan se over bølgebryteren uten noen problem dersom man er av normal høyde. Dersom man er lavere enn folk flest, må man kanskje sitte litt på kanten av setet, men da er kanskje ikke en plass på en ståtribune riktig plass for deg i utgangspunktet?

En annen utfordring er selvsagt prisen. Vi aner ikke hvor mye mer det koster med safe standing kontra vanlige seter, men det koster nok litt. Men når man skal først skal bygge en ny tribune kan det jo være verdt investeringen.

En siste utfordring er hvem som skal rigge opp og ned når dette er aktuelt. Dette mener vi løses gjennom dugnadsarbeid.

 

KIOSKSALG / EFFEKTIVITET

Kisoker på rekke og rad i American Airlines Center i Dallas, Texas. Foto: FrankO
Kisoker på rekke og rad i American Airlines Center i Dallas, Texas. Foto: FrankO

En av de tingene som irriterer meg mest på ulike arrangementer i Norge er mangelen på ønsket om å tilfredsstille publikum og samtidig tjene penger på det. Jeg var på Telenor Arena en varm sommerdag for å høre Jerry Seinfeld prate. Jeg, og rundt 20.000 andre. Det var ingen kiosker inne i hallen, man måtte ut for å kjøpe seg noe å drikke. Det var én bod som solgte øl, og her var det godt over hundre mennesker i kø. Øllet ble derfor bytta ut med ønske om en kald brus i stedet. Der var det to kiosker hvor tre tenåringsjenter hver helte over lunken brus fra halvannenlitersflasker over i 0,4 literskopper. Prisen? 75 kroner. Prisen brydde ikke folk seg om. Dem var tørste. Men køa var over femti meter lang, og det var rett og slett ikke tid nok til å kunne handle varer. Folk brydde seg altså ikke om å betale 187 kroner literen for en brus, men fikk ikke lov om man ønska å få med seg showet.

Det samme har vi opplevd på Ullevaal Stadion også. Fra et par minutter før pause til et par minutter etter, skal noen tenåringer på dugnad tilfredsstille kjøpsbehovet til fotballsupporterne. Da man ikke vil gå glipp av kampen, er det mange som heller ikke gidder å ta turen i kiosken. Tenk hvor mye penger en klubb går glipp av!

 

Hver kiosk har stort utvalg og mange kasser. Her fra Cowboys Stadium i Arlington, Texas. Foto: FrankO
Hver kiosk har stort utvalg og mange kasser. Her fra American Airlines Center i Dallas, Texas. Foto: FrankO

Det virker som man kun ser på kostnadene når det kommer til kiosksalg. Det er billigere å få noen til å jobbe på dugnad og betale, si 2000 kroner for 20 stykker, enn å hente inn profesjonelle folk som kan firedoble salget. Bunnlinja ser langt, langt bedre ut med sistnevnte, men det virker det ikke som man tenker på.

Jeg har vært på mange sportsbegivenheter i USA og det er én ting som slår meg: Hvor mye mat de selger og hvor lite kø det er. Du kan pile ut når det er pause i spillet, kjøpe med deg all verdens forskjellig matvarer og spenstig drikke uten å stå i kø, og være tilbake på plassen din ett minutt senere.

Nå skal vi ikke bli som USA, bevares, men det finnes et mellomsjikt. Se på hvordan Oslo Kino har transformert kiosksalget de siste årene. Fra å ha en 20 meter lang kø foran Freia-kiosken hvor det jobbet én person, er det nå store kiosker med selvbetjening av popcorn og baconcrisp og Gud hjelpe hva, med mange åpne kasser. Man står aldri lenge i kø. Folk får tilfredsstilt ønsket sitt om å bruke penger, Oslo Kino lar de få lov til å bruke penger, og alle er fornøyde. Hvorfor skal det være så annerledes på en fotballstadion? Hvorfor skal man ikke la folk få lov til å bruke penger? Her gjelder det å dekke behovet til den jevne tilskueren og ikke supporteren som skal synge i 2 x 45 minutter.

Noe annet enn en kald pølse i lumpe. På Cowboys Stadium i Arlington, Texas. Foto: FrankO
Noe annet enn en kald pølse i lompe! På Cowboys Stadium i Arlington, Texas. Foto: FrankO

Men da må selvsagt utvalget bedres enn hva vi er vant med. Vi vil ikke fornøyde med kun kalde pølser og varm brus. Vi vil ha noe mer. Og da tenker jeg ikke på svette, seige baguetter som man får på Ullevaal. Tenk om man kan droppe burgeren i byen før kampen og heller ta seg en burger inne på stadionområdet?

Eller hva med en porsjon nachos? Eller pizza? Eller noe annet spennende?

Mulighetene for å øke mersalget til publikum er så enormt stort, og det er ingen klubber i Norge som har begitt seg inn på dette området. Vi liker tradisjoner i Norge, men vi liker også å bli tilfredsstilt. Her ønsker folk å bruke penger, men klubbene har satt begrensninger ved å tilby dårlige produkter med dårlig effektivitet i kassa.

En mulig løsning for dette er å gå for den amerikanske modellen hvor kioskene er franchisetakere. Da er man sikret inntekt og de som står bak disken ønsker å selge mest mulig.

 

Beer here! På hockeykamp i Nashville, Tennessee. Foto: FrankO.
Beer here! På hockeykamp i Nashville, Tennessee. Foto: FrankO.

En siste ting før vi gir oss med kioskmulighetene er muligheten til å flytte fjellet til Mohammed. Det er ikke lov med selgere inne på tribunen i Norge så vidt vi har skjønt, men dette må det da være mulig å søke om dispensasjon for? Så lenge man ikke sperrer for sikten er det et tilbud folk ønsker. Igjen, ikke på en supportertribune, men på alle andre seksjoner på stadionet. Det er disse folkene man kan nå ut med ekstra salg av enkle produkter.

Hvem husker vel ikke pølseselgeren på Bislett Stadion i gamle dager?

Uansett så er det enorme muligheter for å øke akkurat kiosksalgbiten på vårt nye stadionanlegg. Det hadde jo også vært en fordel om de aktørene som får innpass også ønsker å ha en avdeling på stadionet slik at lokalbefolkningen kan ha et mat-tilbud i nærområdet. De er det ikke akkurat flust av i dette området.

 

Plastkopper på kjøkkenet. Ypperlig til saft! Foto: Skog
Plastkopper på kjøkkenet. Ypperlig til saft! Foto: Skog

En fin inntektskilde for mange klubber er gjenbrukbare plastkopper til servering av øl og brus. Man betaler 10-20kr i pant for koppen, også kan man velge om man skal ta den med tilbake og få igjen panten, eller kjøpe den ved å ta den med hjem. Eller donere panten til yngres avdeling hvis man gir den til kidsa som samler inn på deres vegne. I tillegg er det en miljøgevinst ved at man slipper å kaste flere tusen pappkopper hver kamp. Noen fotballklubber nedover i Europa har for eksempel bilde av spillerne, slik at folk samler på koppene for å komplettere spillerstallen.

Plastkoppene kan stables i hverandre etter de er vasket, og tar således liten lagringsplass. Hos FC St. Pauli i Hamburg får man også kjøpt konfettilokk til kruset!

Vålerenga Hockey gjorde dette i siste del av sesongen i vår, men i kjent Vålerenga-stil har man gått tilbake til pappkrus denne sesongen.

 

 


 

EGEN PUB

Vålerenga har allerede sagt det kommer en pub i forbindelse med supportertribunen, og det er jo naturligvis noe vi i Aperopet setter stor pris på. Men også her gjelder effektiviteten for å gjøre maksimalt ut av det. Klanen fikk det til å fungere glitrende da de arrangerte Børst & Ball for et par år sida. Du kjøpte bonger én plass og henta det du ville drikke en annen. Salget ble gjort i form av bokser og det var aldri noen kø selv om det var flere hundre svært tørste Vålerenga-supportere der.

Nå går det ikke å ha bokser her, men da må man igjen tenke kreativt på hvordan man skal håndtere det når et par hundre supportere vil ha øl samtidig. Å bruke hele førsteomgangen på å tappe, for så å selge doven øl, vil ikke fungere i lengden. Såpass kvalitetssikre har vi blitt de siste åra. Igjen kan man se mot USA hvordan man gjør det der.

Å fylle plastglasset fra bunnen av gjør at man kan tappe et glass på noen få sekunder. Kunden får fersk øl og utsalgsstedet får solgt mer. Så gjelder det bare å ha noe godt som strømmer ut fra bunnen og ikke pissvannet man får i USA…

 


PARKERING / SHUTTLEBUSSER / GRATIS REISER

Vålerenga Stadion blir så nær bilfritt som man kommer. Det skal nesten ikke bygges noen parkeringsplasser i forbindelse med stadionet, og det vil skape hodebry for mange som ikke bor i Oslo sentrum. Man kan si mye om Ullevaal Stadion og dets mangler, men det er veldig lett å komme seg dit. I tillegg til å ha parkering rett utenfor stadion, i parkeringshus og på Sogn VGS, har man en egen T-banestasjon, flere busstopper og trikk i umiddelbar nærhet. Kommer man fra Romerike, kan man bare ta bussen til Teisenkrysset og så hoppe på bussen som går Ringveien helt til døra på stadion omtrent. T-banen dekker store deler av Oslo, mens trikken dekker store deler av Oslo Vest.

På Valle har man få busser i umiddelbar nærhet, og man må gå til både T-bane og bussene på E6-en og Ringveien.

Det som kan være en løsning er å ha shuttlebusser som går gratis (evt for kostpris) fra ulike parkeringsplasser i og rundt Oslo slik at man gjør det enkelt for de som kommer utenbys fra. Dette er vanlig i USA der man ofte har gedigne parkeringsplasser da jo alle kjører til kamp okke som. En parkeringsplass nord og sør for byen kan dekke mye av parkeringsproblemene man har i forbindelse med store arrangement i Oslo.

I Tyskland har man også i flere byer gjort avtale med byens kollektivselskap om at sesongkort eller kampbillett gir gratis adgang på buss, trikk og bane i en time før og etter kamp. Ikke bare vil dette gjøre det billigere og enklere å reise på kamp, man vil også kjøpe kampbillettene sine på forhånd og ikke på selve stadion. Ruter har Vålerenga hatt avtaler med tidligere så hvorfor ikke ta opp den tråden igjen nå?


 

FASILITETER FOR PRESSE

Presserommet til Wolfsburg. Foto: http://njbrigade.com/
Presserommet til Wolfsburg. Foto: http://njbrigade.com/

For en del år siden sto en i Aperopets redaksjon i vaffelkø i en ishall og overhørte to journalister klage over at de ikke fikk gratis mat. De var regelrett grinete. Dette høres kanskje teit ut, men husk at de antageligvis har sittet på kontoret siden tidlig om morgenen, og at de ikke har rukket å spise middag før de dro for å dekke matchen på kvelden.

Journalister liker å få massert egoet sitt. Derfor bør Vålerenga sørge for god bevertning. Skaff noen frivillige, en pølsekoker og et vaffeljern. Gi dem gratis mat med varm kaffe og kald brus. Ulltepper når det er kaldt. Det koster klubben så utrolig lite, men det kan gjøre underverker på vinkling av saker, og rett og slett bare det å få dem til å dukke opp på matchen. Jo flere journalister, jo flere saker.

Da vi slo Sarpsborg 08 3-1 på Ullevaal i år var det knapt journalister til stede, skal vi tro VGs Morten Stokstad. Å blidgjøre media er livsviktig.

I tillegg bør Vålerenga investere i et topp moderne presserom. I stedet for stående intervjuer i gangen etter matchen hvor det kanskje/kanskje ikke står en bakdrop med klubbens sponsorer bør man prøve å få gjort dette i mer ordnet former. Sett av et rom i stadion med et podie og skrivebord med PA-anlegg, teleslynge, lynrask wifi, trådet internett, the works. Det får Vålerenga til å se langt mer profesjonelle ut, og vil således heve klubbens omdømme. Det koster sikkert penger, men ikke en formue. Uansett vil dette være nyttig for å presentere nye spillere og andre typer pressekonferanser.


 

KJØP DIN EGEN MURSTEIN

Murveggen på Bramall Lane i Sheffield.
Murveggen på Bramall Lane i Sheffield.

For å få inn litt inntekter på det nye stadionet bør også klubben vurdere å sette opp en murvegg hvor folk kan betale en viss sum for en inngravert stein med sitt eget budskap. Den veggen kan stå der til evig og alltid.

Det er mange som kan tenke seg å være en del av det nye stadionet, og dette er en perfekt måte å både synliggjøre fansen samtidig som man kan få en god del inntekter.

Mursteinen vil selvsagt ha plassbegrensning på antall tegn, men man kan skrive hva som helst (innenfor gitte rammer, naturligvis).

Jeg ville i alle fall vært glad for å være del av stadionet lenge etter jeg forlot verdenen.

 

 


 

Dette var våre forslag. Har du flere? Bruk kommentarfeltet!

13 kommentars på “Åpent brev til Vålerenga Fotball: Dette ønsker vi på nytt stadion!

  • 27. november 2015 i 18:02
    Permalink

    Strømsgodset har Safe standing i svingene, og det er genialt, også som bortesupporter. Håper dere får gjennomslag for det både på hjemme- og bortesupporterfelt på nystadionet.

    Svar
  • 27. november 2015 i 18:16
    Permalink

    Transport. Snakk med IKEA. Parkere på IKEA Furuset søndager. Bussene dems kjører til og fra stadion.

    Svar
    • 27. november 2015 i 19:33
      Permalink

      Godt forslag, men vi spiller jo aldri på søndager lengre… Og IKEA på fredag kveld og lørdag er noe jeg helst vil unngå…

      Svar
  • 27. november 2015 i 20:47
    Permalink

    Vet at det er bestemt, men ønsker meg gressmatte og ikke kunstgress på den nye stadion.

    Svar
    • 28. november 2015 i 01:14
      Permalink

      Dette slaget var tapt lenge før det begynte. Årsaken er at ett av vilkårene til at vi fikk tomta til ei krone var fordi banen skal kunne brukes av nærmiljøet når A-laget ikke bruker den. Da er det praktisk talt umulig med naturgress.

      Svar
  • 28. november 2015 i 00:41
    Permalink

    Mange fine her, er villig til å bidra med murstein om det kommer opp.

    Vet ikke om det er et stort problem med kunstgress, men så nylig en kamp med Molde hvor kunstgresset ikke klarte å ta unna for vannet og det ble håpløse og uforutsigbare pasninger hvor ballen stopper momentant.Klarer man å ordne et bra dreneringsystem for å unngå det så hadde det vært toppers.

    Svar
    • 28. november 2015 i 01:12
      Permalink

      Vi avslo Bislett mye på grunn av dekket så jeg regner med Kjetil Rekdal har sitt å si før man legger kunstgresset på stadionet!

      Svar
  • 28. november 2015 i 00:57
    Permalink

    Man må tenke på at det er mange rullestol brukere som også liker fotball, så plasser for oss også, det er ikke alle som kan gå.

    Svar
    • 28. november 2015 i 01:12
      Permalink

      Jeg har stått bak rullestolplattinga på Vestbredden i mange år og vet det er en god del som følger Vålerenga regelmessig. Jeg har ikke sett noen planer av dette på Vålerenga Stadion, men det tror jeg de har tenkt på. Jeg skal prøve å huske å spørre om det hvis det ikke kommer fram på mandag. Følg med på stream (om du ikke tar turen selv – det er heis man kan bruke for å komme seg opp i kantina i Vallhall).

      Svar
  • 28. november 2015 i 12:22
    Permalink

    Håper ivertfall det blir skikkelig oppmerking av seteradene og stolene og at dette gjengis på bilettene; det må bli enkelt å fimne frem både til stadion og på stadion. Ønsker også oppgradering av det som skjer i pausene; her er d også tilskuere å hente og skikkelig pauseunderholdning setter folk pris på.

    Svar
  • 30. november 2015 i 10:47
    Permalink

    To korte kommentarer:
    Det er en ganske stor og rimelig viktig kundegruppe som er alt annet enn fornøyd med løsninga til Oslokinoene: de som kun skal ha kinobillett, og ikke har kjøpt den på forhånd/på nett. De må stå i lang kø med godteri-, brus- og whatnotkjøperne. Irriterende.
    Men se til hva man gjør på stadioner ute i Europa når det gjelder kiosksalg. Profesjonalisert og gitt til franchiser, heller enn frivillig drevet av kids som egentlig gir beng.

    Og: lompe. LOMPE, ikke lumpe. Å «lumpe» er å hogge et råttent stykke av en trestokk. Matproduktet du pakker rundt pølsa heter lompe.

    Svar
  • Tilbaketråd Se Vålerengas stadionmøte her! | Aperopet

  • Tilbaketråd Sotahjørnets Venner » Vil rasere nye Jordal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *