Hva var det som overrasket Vålerenga-supportere i forbindelse med annonseringen av sponsornavnet på Intility Arena? Dette er et område der Vålerenga har spilt med åpne kort hele veien, og som gir en økt mulighet til satsing.
I en ideell verden hadde ikke et salg av stadionnavn vært aktuelt, men i forbindelse med oppføringen av stadion på Valle har det vært tydelig lenge at Vålerenga har ønsket å selge stadionnavnet for å øke inntekter til sportslig satsing.
Derfor overrasker det meg at debatten ikke har kommet tidligere. Og mest av alt overrasker det meg hvor utrolig overrasket de mest innbitte motstanderne framstår.
For det har da aldri vært noen overraskelse at Vålerenga søkte å selge stadionnavnet? 11. juni 2015 hadde Aftenposten en sak med følgende overskrift:
Nå får VIF nytt stadion – men hva skal det hete?
— Vet ikke, svarte Åge Petter Christiansen, styreleder i stadion i saken den gang.
— Vet ikke, svarte også Klanens Talsmann Erling Rostvåg.
Christiansen håpet å finne en kjøper som både var opptatt av fotball og av Oslos østkant.
Men det er ikke eneste gang dette har vært skrevet eller snakket om.
Etter en seanse med stadionpresentasjon, skrev Skog her på Aperopet 1. desember 2015 :
«Navnerettigheter: Dette er noe mange har lurt på. Og Stig-Ove kunne fortelle at Vålerenga Fotball Elite har fått lov til å selge stadionnavnet for å få inn penger til sportslig satsning. Pengene går altså ikke inn i stadionprosjektet, men ser ut til å komme som en bonus til A-laget. Det gjør salg av navnerettigheter langt mer spiselig for meg».
Og 3. august 2017 skrev Sandgrenbrygg hos oss:
«Hvis du ikke har fått det med deg. Vålerenga flytter snart inn i sitt eget stadion på Valle. Skolen har fått sine nøkler og nå er det lite som gjenstår før vi overtar våre. Her vil klubben ha muligheter til å tjene på absolutt alt. Tilskuere, kiosk, tribunereklame, tribunenavn, stadionnavn. Absolutt alt. En god måte å få inn mest mulig kroner fra alle disse ekspemplene er å få inn flest mulig tilskuere som kan friste de som sitter på penga».
15. august i år ga Morten Stokstad i VG oss denne overskrifta:
Vålerenga forventer 6-7 millioner i året for arenanavnet
Så hvilke spilleregler klubben ønsker å spille etter har vel alltid vært tydelige. Videre i denne VG-artikkelen ble det også presentert noen andre premisser: «VIF-direktør Erik Espeseth jobber intenst med å selge navnet på det som inntil videre heter Vålerenga kultur- og idrettspark». Espeseth fortalte videre at «skal du eie stadionnavnet på vår nye hjemmebane, så må du minimum betale seks-syv millioner kroner i året. Prisen avhenger av bransjetilknytning og graden av skreddersøm. Og avtalen må være på minst fem år» og understreket at VIF «har fått to tilbud som vi har avslått».
De samme tallene med tilsvarende detaljer ble gjentatt i Aftenposten i åpningshelga, altså for fire uker siden.
Fra andre hold vet vi at én sluttforhandling strandet på at Vålerenga nektet å bytte ut setene med gule seter (!) og at mye tyder på at det i tillegg har vært sonderende samtaler med både Huawei og RedBull i tillegg til ledende norske selskaper innen bank og forsikring, energi, kommunikasjon og transport.
Vålerengas ganske tydelige legging av premisser i forkant av stadionåpningen og markante krav om 6-7 millioner kroner per år gjør det underlig om man ikke har landet på et slikt nivå til slutt i avtalen, fire uker senere. I totalpakka skal Intility imidlertid kun navngi en av tribunene. Og for å være ærlige: Aperopet aner ikke hvor mye billetter, hospitality, losjer og annet som ligger inne i totalpakka. Vårt råtips plasserer derfor prisen på et sted mellom 5 og 6 millioner kroner per år for en tiårsperiode.
Det er utrolig mye penger!
Og jeg oppfatter det som troverdig når Espeseth sier til klubbens hjemmeside at «dette trengte vi for å bygge klubben videre». For ekstrainntekter på dette nivået bør kunne bli synlig. Stemmer Aftenpostens tall skaper 6 millioner kroner isolert sett en budsjettvekst på 7,5 %.
Det hadde vært fair om de som nå er motstandere av Intility Arena – og som prinsipielt er motstandere av salg av stadionnavnet – hadde sagt fra på forhånd, for eksempel da stadion åpnet: «Vi ønsker redusert satsing i årene framover i bytte mot å slippe et sponsornavn».
Det ville være konsekvenstenking, hvor man tydeliggjorde premissene. Nå har man langt på vei holdt kjeft i flere år, før man etter offentliggjøringen av navnet klikker i vinkel på grunn av at stadion har fått navn etter et norsk IT-selskap med hovedkontor på Oslo Øst. Det oppfatter jeg som unfair og som en måte å forsøke å ta omkamp om spillereglene etter at kampen har startet.
Jeg mistenker imidlertid at det for mange handler om å framstå som de aller sterkeste og tøffeste supporterne i supporternorge, og at det mest av alt er et spill for dette galleriet. For det er ganske fascinerende når Vålerengas nye stadion er «terningkast 1», «helt håpløst horeri» eller gjør det «pinlig å møte andre supportere». Det betyr at man setter en som ikler seg branndrakt hver helg til å trekke linja for hva som er pinlig, en bøffel til å definere prostitusjon eller en rosenborgsupporter til å forklare anstendighet.
Her setter vi i stedet Vålerenga først, og kjemper for at det gjøres på en best mulig måte. I denne balansen tror jeg det er det beste for klubben med et solid ekstra millionbeløp hvert år.
Ideelt sett skulle vi ønske fotballen ikke var på denne måten. I denne verden fikk Vålerenga en hjemmebane av Oslo kommune. Stadion var kalt opp etter området stadion lå i, sånn som man har i Bergen, Trondheim og Sarpsborg. Da kunne Vålerenga vinne seriemesterskapet med bare lokale gutter (og en fra Kampen og en fra Odalen). Samtidig hadde fotballen fortsatt søm på utsiden. Og regelen om straffespark var fortsatt ikke var kommet. I denne verden var nok også de aller beste lagene Notts County og Preston North End. Og supporterne jobbet i kullgruver.
At vi ikke hadde tiltro til dette idealet var også noe av grunnen til at vi i forrige uke fleipet med hvilket sponsornavn vi ønsket på stadion. Med Oslo, Stor-Oslo og diverse varianter av St. Hallvard som førstevalg.
For med disse «idealønskene» ville nok Vålerengas hjemmebane også for de neste hundre årene være på Bislett og Ullevaal, Frogner Stadion og Dælenenga. Og den sjela er nok solgt fra hele toppfotballen for lengst.
Kunne ikke være mer enig. Aperopet leverer kvalitet nok en gang! Tipper at halvparten av disse som til stadighet syter og klager ikke engang gidder å se våre hjemmekamper. Og ja, vi har for øyeblikket et elendig lag, men det er vårt lag! Og det er vår Forening. Amen.
Jeg kan fortelle deg hvem som blir rabiat av dette på Facebook og i kommentarfeltet. Det er de som aldri kommer på match bortsett fra kanskje mot Rosenborg, Lillestrøm eller en cupfinale. De som aldri egentlig setter seg inn i ting eller følger klubben mer enn det som kommer fram på vg nett. La dem holde på, de aner ikke når neste hjemmekamp er uansett. Men de veit helt sikkert at spiller X er ræva. Hver kamp, uansett
Aperopet; dere kommer igjen med fasit. Takk.
Amen!
Meget bra Engamorgen! Ekstremt irriterende med alle de kunnskapsløse noldusene som syter over navnet uten å ha satt seg inn i saken.
Spot on igjen! Vi skal vokse og bli stabile! Klarhet i dette fra første dag, det er nok de som skriker høyest på kamp som driter i stadionnavnet så lenge det ikke ble verre!
Fantastisk bra skrevet !
Dette har vi vist siden arbeidet startet for noen år siden.
Ble glad når avtalen med Intility gikk i boks.
Dette kan tilføre 60 – 70 mill på 10 år for klubben i våre hjerter.
Veldig bra av Aperopet! Nå kan vi konsentrerer oss om å støtte laget for det trenger de. Kanskje mer enn noensinne etter den bedrøvelige innsatsen mot Stabæk. Vi må stå oppreist når det blåser!
En del reaksjoner viser at vi har en del å gå på når det gjelder supporterkultur i sosiale medier. Er man mot salg av stadionnavn i det hele tatt burde man jobbet for det på årsmøter i klubb og klan tidligere, og føyd seg etter det flertallet man ville fått mot seg. Er man av en eller annen grunn mot den konkrete avtalen burde man banne og sverte privat og være stille eller konstruktiv i offentligheten. Du har jo rett til å være sur, men du hjelper ikke. Man gir ikke akkurat klubben noen drahjelp i sponsorarbeidet med sure oppstøt. I tillegg er viktige sponsorer en del av en utvida Vålerenga-familie, og folkeskikk tilsier at vi bør ta noenlunde godt i mot dem.
Selvsagt er ikke alle like villige til bite i seg skuffelse og sinne og være offentlig konstruktive, enten det gjelder sponsorer eller spillerprestasjoner. Men vi ville som klubb vært vel tjent med en kultur der man ikke bruker klubbens sider på sosiale medier til å få utløp for eventuell frustrasjon.
God Engamorgen, og gode argumenter!
Jeg var i starten bekymra for at navnet hadde gått på billigsalg, men har etterhvert fått klarhet i at vi fremdeles snakker om samme beløp som tidligere.
Selve navnet (Intility) må jeg nok jobbe med, men merker allerede etter to-tre små dager at navnet går lettere over tunga.
Fremtida er kongeblå!
Bare de endrer Arena til det korrekte Stadion, så kan mange av oss veldig fint leve med dette. Mange er oppgitt pga. det, ikke pga. at stadionnavnet er solgt, det visste de fleste ville skje og vi vet veldig godt at klubben har behov for de pengene. Og vi er glad de får pengene, siden det skal sikre oss stabilitet og forhåpentligvis sportslig suksess fremover.
På samme måte som i går: En superflau forsvarstale for det nye stadionnavnet!!! Aperopet får ikke klikk fra meg på de nærmeste ukene.
På samme måte som i går: En superflau forsvarstale for det nye stadionnavnet!!! Aperopet får ikke klikk fra meg på de nærmeste ukene.